Przejdź do treści

Unity 5 – Jest na co czekać?

18 marca 2014 została oficjalnie zapowiedziana 5 wersja silnika graficzno-fizycznego Unity. Zapoznałem się z nowościami i mogę śmiało powiedzieć że jest na co czekać. Najważniejszą jak dla mnie nowością jest wsparcie 64 bitowej architektury co wpłynie korzystnie na komfort pracy ze środowiskiem. Przyjrzyjmy się zatem pozostałym nowościom.

Tej opcji brakowało od dawna. Shadery bazujące na fizyce to istna rewolucja graficzna w tym silniku. Oczywiście były wcześniej dostępne, ale nie każdego było na nie stać. Teraz staną się standardem i na pewno wiele osób z tego udogodnienia skorzysta.
Shadery fizyczne działają jak np. lustro. Potrafią odbijać światło, obraz i inne elementy. Dodają realizmu, a cieniowanie i normalmapy wyglądają na modelach niesamowicie. Nie doświadczycie już złego dopasowania tekstur postaci do terenu, ponieważ dopasuje się dzięki shaderowi.

Kolejna kwestia to animacje światła nazwane „global illumination”, które powodują efekt „WOW”. Naprawdę pięknie to wygląda jak jedzie samochód, a światła miasta odbijają się w nim. Dodatkowo nie będziemy już zmuszeni do wypalania światła na teksturach, ponieważ będzie się to działo dynamicznie podczas edycji. Twórcy gwarantują świetną jakość nawet na smartfonach i tabletach. Trzymam za słowo!

Ulepszeniu, jak nie rewolucji uległa sprawa dźwięku w Unity. Pojawia się możliwość miksowania dźwięku, nakładania efektów, lub migawek ( nie wiem o co chodzi z nimi ). Nie mam żadnych oczekiwań w związku z tym, ponieważ sprawami audio rzadko się zajmuję.

WebGL powoli staje się standardem i Unity chce nam zaoferować wsparcie tego silnika. Niestety będzie to możliwe tylko w wersji PRO, lub po zakupie rozszerzenia. Nie wiadomo jeszcze jaka będzie jego cena, więc nie ma co spekulować. Pokaz możliwości robi wrażenie, a sama wersja webowa nie będzie wymagała już wtyczki Unity Web Player.

 

Najważniejsza jak dla mnie zmiana to obsługa 64-bitowej architektury procesora. Nareszcie edytor nie będzie się tak wieszał i mulił, a ja zaoszczędzę nerwów.

Oczywiście to nie wszystkie nowości, ale myślę że te najważniejsze zostały Wam przedstawione. Twórcy mówią jeszcze o:

  • Efektorach fizyki 2D
  • PhysX 3.3
  • Streamingu poziomów
  • Ulepszeniach Mecanim-a
  • Dynamicznych Navmesh
  • Paczkach Assetów

Premiera zapowiedziana jest na lato 2014, więc już niedługo.

Więcej informacji, oraz źródło grafik znajdziecie na: unity3d.com/5